Splachovací záchod, pštros a Tomáš Baťa
Splachovací záchod, pštros a Tomáš Baťa.

Splachovací záchod, pštros a Tomáš Baťa

09/01/2022

„Máte tu záchod?“

„Jsme provozovna pod 10 lidí, záchod mít nemusíme. Zkuste zajít vedle k Pštrosovi…, tam ale vlastně mají teď zavřeno,“ otočil jsem se a pokračoval ve čtení zlínského magazínu o kultuře a soudobých úspěších města Zlína s nepříjemným pocitem v močovém měchýři. Nicméně, jediné nad čím jsem přemýšlel bylo, kde ta paní, která tuto kavárnu vlastní, chodí čůrat. Chodí také k Pštrosovi? Co když Pštros není doma nebo má hlavu v písku a odmítá komunikovat? Když odejde, kdo se stará o kávovar?

Pln otázek bez odpovědí jsem pokračoval dále ve čtení článků, ze kterých šlo cítil odvolávání se na odkaz Tomáše Bati a závan americké kultury v Československu. Sám si dobře pamatuji, že Baťa říkal: „Náš zákazník, náš pán.“ Co to vlastně znamená? Pro mě to znamená, vyjít vstříc hostovi lokálu. Abych odcházel s pocitem, že mám pro majitele aspoň malou hodnotu.

Nové lokály jsou nacpané k prasknutí moderním design nábytkem, cool marketingovými hesly, perfektní kávou a jídlem. Tak si dnes noví majitelé zřejmě představují to: „Náš zákazník, náš pán“. Samozřejmě je neoddiskutovatelné, že tohle vše má vliv na zkušenost hosta.

Pro mě toho heslo má jiný význam a jinou hodnotu. A to vyjít vstříc, udělat něco, co si budu pamatovat jako vstřícné gesto. Gesto s přívlastkem lidskosti a humanismu. Mezi tyto gesta může patřit příjemná konverzace, podání ubrousku a nebo puštění na záchod, i přesto, že zákon říká něco jiného.

Tyto gesta jsou prakticky zdarma a mají takovou sílu. Po takových gestech budu z lokálu odcházet jako pán.

Po vypití kávy jsem zaplatil a zeptal se: „Vy tu jako záchod vůbec nemáte?“ „Máme, ale pro personální použití.“

Neodešel jsem jako pán, ale ze zjištěním, že nejsem osoba (person – anglicky, pozn. aut.), protože osobní záchod pro mě nebyl určen.

Břetislav Sobek

Jsem Břetislav Sobek. Jsem zvědavý a novému nerozumím, proto se ptám a poté to sepisuji a uveřejňuji.

Napsal jsem stovky e-mailů do redakcí novin. Jednou mi odpověděli s tím, že když chci psát, mám si jít vystudovat žurnalistiku, včetně odkazu na správnou fakultu. Tam se to prý naučím.

Jiní mi odpověděli s tím, že si domnívají, že jsem PR manažer politické strany. Já jsem chtěl pouze sdělit informace občanům, aby se jim žilo lépe.

Do Syndikátu novinářů mě nepřijali a nebyli schopni ani vysvětlit proč, stejně jako dalším desítkám kandidátů.

A proto jsem se rozhodl, že si založím svůj vlastní magazín a jmenuji sám sebe šéfredaktorem.

Napsat komentář

Your email address will not be published.

Don't Miss