Okolo druhé hodiny odpoledne, tři hodiny před představením se v cirkuse Humberto všichni jevili velmi zaneprázdnění. Měl jsem sjednané setkání s Hynkem Navrátilem mladším, synem majitele Humberta. Paní pokladní Jana ho šla hledat. Po chvíli čekání jsem zahlédl jednoho z pomocníků. Ten mi při prvním setkání o den dříve sdělil, že Covid-19 je finančně velmi zasáhl. Z videa na youtube kanálu Humberta činí náklady pro zvířata na jídlo 300 000 Kč za měsíc. Finanční uskromnění řešili snížením platů svých zaměstnanců.
Za chvíli mi paní Jana oznámila, že Hynek stojí u lvů a stará se o jejich potravu. Vykládal játra a kosti s masem. Maso berou z jatek z Pohořelic, když jsou na štaci v Brně. Chvíli jsem chodil za ním. Šel do výběhu pro lvi, ovšem oznámil mi, že mám zůstat dále. Lvi na něj řvali. Zrovna nastalo období páření a jsou trošku neposlušní. Poté se odeberu k velbloudům, které hřebelcuje starší pán s Nikolou, která je tu na jednodenní výpomoc. Hřebelcují je, aby nebyli od slámy a byli hezky vyšňoření na představení.
Velbloudi jsou zvědaví a chtějí zkoumat fotoaparát. Při přežvykování otevírají pusu ze strany na stranu tak moc, že obyčejný člověk by si vyhodil pusu z pantu. Jejich spodní ret vypadá shora dolů jako plácačka na mouchy.
Každé zvíře má svou ubikaci a k tomu postavený výběh, kde mohou odpočívat a procházet se. Podél obvodu celého stanoviště jsou rozestavěny maringotky členů Humberta. Po vejití do dvou z nich zjišťuji, že jsou velmi moderní. Ne všechny jsou takové, ovšem většina již ano.
Při přesunu ke koním mohu po pravé straně vidět seno a slámu pro zvířata. U koní právě stojí Achraf, je jejich ošetřovatelem a jednomu z nich dává koupel. Ve stájích jsou bílí, hnědí i černí. U jedné z maringotek sedí přítelkyně klauna Stephena Muňoze, Julia. Společně cestují po celou sezónu. Stephen má cirkusáctví v krvi. Je již osmou generací klaunů. Členové Humberta nejsou pouze z rodiny majitelů. Jednotliví artisti jsou v Humbertu na angažmá.
Julie vykrajuje obsah melounu do mísy a poté společně vyklepávají koberec. Stephen mi ukazuje rodinné fotografie, které jsou více než 100 let staré.
Poté se jdu podívat do cirkusového stanu, šapito a do manéže. Manéž je místo, kde dochází k předvádění výkonů. Do šapitó se vleze 1200 lidí, ale kvůli Corona omezení je maximální kapacita omezená dočasně na 500. Strop šapito je pokryt noční oblohou s hvězdami. Kolem manéže jsou sloupy se světly pro nasvícení scény. Zezadu šapitó je vstup pro umělce a před manéž, kde je schováno část vybavení pro čísla. Každý člen cirkusu se na začátku své kariéry učí číslo, své vystoupení, které v průběhu své kariéry piluje, vystupuje s ním a může k němu přidat další.
Odsud tento prostor ústí do manéže s dvěma oponami. Nad vstupem pro umělce stojí vyvýšená plošina, kde sedí zvukař, který zvučí celé vystoupení. V průběhu představení se musí dávat pozor, aby opona mezi manéží a před manéží nebyla zbytečně otevírána a vpouštěla dovnitř zbytečně mnoho světla.
Jsem v maringotce pana klauna Muňoze. Začíná se připravovat své číslo, vytahuje klaunovské oblečení a líčí se před zrcadlem v mini koupelně. V maringotce napravo se připravuje Standa na kolo smrti. Byl profesionální fotbalista a má pro cirkus talent. Jeho družka Alexandra Rizaeva si to dle jeho slov tvrdě vydřela.
Před maringotkami stojí vůz z lamami, které vyhlíží z vozu co se děje okolo. Mají zvláštní zuby a také právě dostávají péči o srst.
Představení se blíží, jdu k zadnímu vstupu pro umělce. Před vstupem si vykládají dvě umělkyně. Jedna z nich dělá drezúru královských pudlů. Převzala ji po své tetě po dvaceti letech a své číslo představuje jeden rok.
Ze zvukařské plošiny mohu vidět, jak se sál začíná plnit diváky s úsměvy na tvářích. Všichni umělci jsou již přichystáni a pomocníci připraveni nosit vybavení do a z manéže.
Klaun Muňoz přichází do před manéže se svým kufrem plným překvapení a dětské radosti. Na druhé straně se protahuje Suerte Ougi, vzdušná umělkyně z Mongolka. Její číslo je akrobatické představení na hedvábných látkách spuštěných ze stropu. Zahřívá se na své číslo. Cestuje se svou celou rodinou, dcerou a manželem.
Procházím se mezi lóžemi a galeriemi na cestičce, kolem sebe vidím napjaté obličeje diváků, kteří očekávají začátek.
Na této cestě obchází obchodník. Nabízí divákům různé blikající předměty. Lidé si šuškají mezi sebou, co je dnes bude výjimečného čekat.
V předsálí jsou stánky s občerstvením, letáky a možnost podepsání petice, která umožní cirkusům se zvířaty existovat.
Ve vzduchu se line napětí a očekávání. Představení začíná.
Úvodem je tanec členů Humberta a jako první vstupuje na scénu drezérka s koňmi. Druhá jde na řadu Suerte Ougi. Výška šapitó činí 13 metrů.
V před manéži se připravuje Hynek na své číslo nazývané ekvilibristika, váže si upevňovací bandáže na své zápěstí.
Předvádí nám se svým tělem ve vzduchu pohyby a postavení, o kterých se nám smrtelníkům může pouze zdát. Diváci ho pozorují s obdivem.
Po skončení čísla Hynka pomocníci briskně sprintem odnášejí náčiní a přinášejí nové pro následujícího účinkujícího.
Klaun Muňoz přichází do manéže ještě více zvednout náladu divákům s již dobrým rozpoložením. Jedno ze součástí jeho předvádění je imitovaný boxerský ring s diváky.
Od opony pan Navrátil starší, majitel, s pýchou v obličeji pozoruje své spolupracovníky a zaměstnance.
Další disciplínou jsou královští pudli. Po nich přichází na scénu druhý syn pana Navrátila staršího, nožní žonglér Ludwig.Ludwig pracuje přes léto v Humbertu a přes zimu v cirkusech v Německu.
V mezičase nás čeká číslo pana Muňoze s výběrem divačky z publika. Jedou na vyjížďku v Cadillacu na rande.
Na scéně se objevuje pan Navrátil starší s drezúrou majestátních velbloudů, kteří se pohybují s lehkým krokem, jako kdyby jim nevadilo, v kolik dojdou do cíle.
Poté následuje duo slonů Baby a Sharon pod vedením Adriany a Amadeuse. Tito sloni jsou s nimi po několik generací, je to vše co mají. Jsou součástí jejich rodiny.
Máme před sebou přestávku. Během ní se můžete za poplatek 50 Kč podívat do zvěřince za šapitó. Pomocníci staví klec kolem celé manéže, jedná se o přípravy na drezúru somálský lvů. Je tu konec přestávky a Hynek se lvi nastupuje do klece.
Z galerie jde až na kost cítit, že jedná o velmi nebezpečné číslo a respekt ze lvů jde cítit celým šapito.
Po skončení jsou lvi vedeni nazpět do svých příbytků. Na scéně je opět Muňoz a ruší svým chováním celé představení, aspoň z pohledu Hynka. Publiku se to náramně líbí.
Alexandra Rizaeva přichází a předvádí nebývalou show, která si zaslouží obdiv. Poté následují další čísla, které se svou kvalitou nejenom rovnají přecházejícím, ale převyšují je.
Z vystoupení všem účinkujícím ubylo energie a po svých číslech odcházejí do svých maringotek. Pomocnicí krmí zvířata a starají se o jejich blaho.
Venku se stmívá, na vrcholu šapitó se rozsvěcují světla lákající diváky na další představení.

Zvířata jsou klidná, večeří a někteří umělci se vydají na své terasy, které mají u maringotek. Jiní se dívají na fotbal, grilují a vykládají si.
Nastal konec dnešního představení.