Monstrózní vysílač na Radhošti, který na nás chrlí večerní zprávy.
Monstrózní vysílač na Radhošti, který na nás chrlí večerní zprávy.

Na co se dívat: analýza obsahu večerních zpráv

19/01/2022

Úvod

V této analýze se dozvíte o charakteru večerních zpráv na kanálech TV Nova, České televize a CCN Prima News. Jaký je informační obsah, čím jsou jednotlivé kanály charakteristické a jaký kanál se hodí pro jaký typ diváka. V rámci analýzy je zjišťován poměr Covid zpráv vs zbytek. Je vysvětlen rozdíl mezi komerční televizí a státní a jejich cíli. Čtěte a zjistěte, jaký kanál se pro Vás hodí nejvíce a naučte se kriticky hodnotit informace, které se na Vás z TV chrlí.


Logo TV Nova, zdroj: Wikimedia Commons.
Logo TV Nova, zdroj: Wikimedia Commons.

Senzacechtivá TV Nova

Televizní noviny na Nově jsou charakteristické svým podáním informací v krátkosti a bez potřebného informačního pozadí. Hned na začátku reportáže je divákům sděleno co by si měli myslet. Tyto tvrzení, ale nejsou podložena kvalitními informacemi v dostatečném množství.

Reportáže jsou často postaveny na dvou stranách, které se mají chuť silně mezi sebou kritizovat. Tudíž místo k souladu vedou zprávy k rozporu.

Skladba jednotlivých reportáží je zaměřena na senzace, šťavnaté zprávy a kuriozity, které vyvolávají silné emoce jako vztek, strach, hněv a překvapení. Celkový pocit, ze zpráv je, že se člověk vlastně nic nedozví, ale jeho pocity lítají nahoru a dolů.

Řazení reportáží za sebe je nahodilé, a nedává smysl. Jednotlivé části zpravodajství (domácí, zahraničí, vláda atd.) nejsou rovnoměrně zastoupeny.

Celkem 17 % zpráv se týkalo Covidu.

Ideální navečer místo thrilleru.


Logo České televize, zdroj: Wikimedia Commons.
Logo České televize, zdroj: Wikimedia Commons.

Poctivá ČT1 a ČT 24

Zprávy působí objektivněji. Jednotliví moderátoři konfrontují pozvané do zpravodajství zdravým novinářským způsobem. Občas by mohli trochu více přitlačit. Jednotlivé reportáže se nesnaží dávat publiku jasný názor, co si mají myslet, ale svá tvrzení podkládají faktickými informacemi, které dávají smysl. Reportáže jsou komplexnější a podávají více relevantních informací.

Reportáže nejsou vybírány na základně senzací a kuriozit, ale na základě událostí, které mají skutečnou informační hodnotu pro diváky.

Jednotlivé okruhy reportáží (domácí, zahraničí, vláda atd.) jsou rovnoměrně zastoupeny. Řazení zpráv dává smysl a zprávy typu: showbyznys, zdražovaní a jiné jsou zařazeny až nakonec relace.

Jedná se o dobrý informační zdroj, který poskytuje vyvážené zpravodajství, které skutečně informuje.

Celkem 16 % reportáží se týkalo Covidu.

Ideální pro ty, kteří se chtějí skutečně něco dozvědět. Po pořadu nebudete odcházet tak emocionálně vysátí jako po vysílání TV Nova.


Logo CNN Prima News, zdroj: Wikimedia Commons.
Logo CNN Prima News, zdroj: Wikimedia Commons.

Bizarní CCN Prima News

Večerní zprávy na CCN Prima News je mixem všechno dohromady. V první reportáži byli reportéři schopni smíchat Silvestr s Babišem a Covide dohromady. Jedná se o opravdu vrcholný kousek totálně bizarního nářezu, který je možno shlédnout.

Reportáže jsou méně zacílené na emoce a méně úderné než má TV Nova. Z toho viním kratší zkušenosti se zpravodajstvím. Jednotlivé vstupy jsou silně útržkovité a ve zprávách se občas opakují jedny a ty samé informace.

Skoro v každé reportáží se mluví o penězích a zdražování. To může naznačovat, že zprávy jsou určeny pro chudší diváky s nižším vzděláním.

Celkem 30 % reportáží se týkalo Covidu, což je podstatně více než Česká televize a TV Nova.

Ideální pro diváky, které nezajímá, co se děje a chtějí se k večeru pobavit mixem všeho možného i nemožného dohromady a nebýt emočně vysátí jako po večerních zprávách TV Nova.

V TV programu to nenajdete, ale jedná se o zábavný pořad s prvky chaosu.

Komerčnost a triviálnost zpravodajství

Zpravodajství nikdy nebylo výdělečné, ale spíše mělo poskytovat informační službu divákům. Tuto funkci stále zastává Česká televize. Naopak nejlépe prodávají emoce. Když se podíváte na výroční zprávu TV Nova, tak ti měli největší zisk ze všech za rok 2020. Komerčnost způsobuje zaměření se na to, co lidé mají nejraději, a to pozdvižení. To má neblahý vliv na kvalitu zpráv.

Co budeme jíst, až dojde inkoust v tiskárnách?
Co budeme jíst, až dojde inkoust v tiskárnách?

Cíl komerční televize není objektivně informovat veřejnost, ale zvýšit své čísla sledovanosti a tím i cenu reklamního prostoru. A toho se snaží dosáhnout jakýmkoliv způsobem, třeba senzacemi, kuriozitkami a trivializací (zjednodušením) zpráv.

Televizní divák pan Ovce snažící se přijít na něco kloudného po TV masáži.
Televizní divák, pan Ovce, snažící se přijít na něco kloudného po TV masáži. Zdroj: Unsplash.com.

Dodatek a poznámka

Tato analýza byla prováděna jako cvičení v rámci kurzu „Dan Rather on Journalism & Finding the Truth in the News” dostupném na vzdělávacím portálu www.udemy.com. V rámci tohoto úkolu mi Asociace Televizních organizací (dále jen Ato, pozn. red.), poskytla zdarma data o sledovanosti večerních zpráv pro studijní účely.

V této reportáži tyto závěry chybí. Po zjištění, že by z toho byl dobrý článek, jsem Ato požádal o svolení se zveřejněním části článku, kterou bych nebyl schopen bez jejich statistik dát dohromady.

Požádali mě o zaslání celého článku. Po přečtení mi odpověděli, že s uveřejněním nesouhlasí, neboť data poskytli pro studijní účel a nepřejí si uveřejnění hodnot žádným způsobem.

Poté jsem apeloval na morální hledisko, a to, že by diváci měli vědět jaká je povaha informací, které vytvářejí jejich pohled na svět. Na to mi nebylo do data uveřejnění článku odpovězeno.

Jedná o soukromou organizaci, která na svém webu píše, že zákazníkům zasílá cenové nabídky na statistiky sledovanosti. Požádal jsem jich o zaslání cenové nabídky. Do vydání článku jsem od Ato neobdržel odpověď.

Pořady použity pro analýzu:

  • TV Nova: Televizní noviny v 19:30, 21. 12. 2021, délka pořadu 34 minut.
  • ČT 1 a ČT24: Události v 19:00, 21. 12. 2021, délka pořadu 54 minut.
  • CCN Prima News: Hlavní zprávy v 18:55, délka pořadu 42 minut.

Břetislav Sobek

Jsem Břetislav Sobek. Jsem zvědavý a novému nerozumím, proto se ptám a poté to sepisuji a uveřejňuji.

Napsal jsem stovky e-mailů do redakcí novin. Jednou mi odpověděli s tím, že když chci psát, mám si jít vystudovat žurnalistiku, včetně odkazu na správnou fakultu. Tam se to prý naučím.

Jiní mi odpověděli s tím, že si domnívají, že jsem PR manažer politické strany. Já jsem chtěl pouze sdělit informace občanům, aby se jim žilo lépe.

Do Syndikátu novinářů mě nepřijali a nebyli schopni ani vysvětlit proč, stejně jako dalším desítkám kandidátů.

A proto jsem se rozhodl, že si založím svůj vlastní magazín a jmenuji sám sebe šéfredaktorem.

Napsat komentář

Your email address will not be published.

Don't Miss