Železnice na albánský způsob

11/05/2023

České dráhy denně vypraví okolo 7000 spojů. O samotné koleje se stará Správa železnic. Prý to u nás stojí za nic. Neustále zpoždění a navíc pouze jednokolejné tratě. Opravdu je to tak špatné? Záleží na úhlu pohledu.

V Albánii již nejezdí vlaky (Aktualizace k 21. 8. 2023: Přes léto jezdí spoje mezi Durres – Elsaban v pátek, sobotu a neděli.) Podle dostupných informací byly zcela pozastaveny po Covidu. Fotografie v tomto článku jsou ze sekce mezi městem Elsaban a Pogradec včetně vlakové stanice Pogradec. Tato část byla naposledy použita v roce 2012.

Na to jak krátkou dobu je mimo provoz, je železnice v dezolátním stavu. Někde chyběly kolejnice zcela. Na jiných místech byl rozchod mezi kolejemi rozšířen na 2 metry. Hlavní použití kolejnic dnes je k přivazování zvířat ke kolejnicím, aby neutekly.

Železnice byly podporovány Enverem Hodžou, jež vládl v Albánii od roku 1941 až do své smrti roku 1985. Enver velmi propagoval železnice a proto se též stavěly. Za to neměl rád automobily. Po změně z komunismu na demokratický režim se zvýšil počet automobilů a autobusů. Tyto dva prostředky nahradily vlaky.

Autobusy, které primárně zajišťují hromadnou dopravu se nazývají furgony. Jedná se o dodávky vyplněné sedadly pro cestující.

Břetislav Sobek

Jsem Břetislav Sobek. Jsem zvědavý a novému nerozumím, proto se ptám a poté to sepisuji a uveřejňuji.

Napsal jsem stovky e-mailů do redakcí novin. Jednou mi odpověděli s tím, že když chci psát, mám si jít vystudovat žurnalistiku, včetně odkazu na správnou fakultu. Tam se to prý naučím.

Jiní mi odpověděli s tím, že si domnívají, že jsem PR manažer politické strany. Já jsem chtěl pouze sdělit informace občanům, aby se jim žilo lépe.

Do Syndikátu novinářů mě nepřijali a nebyli schopni ani vysvětlit proč, stejně jako dalším desítkám kandidátů.

A proto jsem se rozhodl, že si založím svůj vlastní magazín a jmenuji sám sebe šéfredaktorem.

2 Comments

    • Dobrý den, máte pravdu. V době, kdy jsem tento post psal tato informace nikde na internetu nebyla a sami Albánci mi potvrdili, že vlaky nejezdí vůbec od Covidu. Na druhou stranu se jedná o víkendový provoz a to pouze přes léto. K poctivému pravidelnému provozu jako v ČR (7000 spojů denně) to má velmi daleko. Podobá se to hodně železničnímu servisu mezi Tovačovem a Kojetínem, kde též jezdí víkendové jízdy, neboť opravdový pravidelný provoz byl zrušen.

Napsat komentář

Your email address will not be published.

Don't Miss